مجموعه غذایی حاج بهزاد

پیش غذای بومی اصفهان ، خورشت ماست

مقالات حاج بهزاد

پیش غذایی به رنگ طلایی آفتاب

از تاریخچه خورش ماست اطلاعات چندانی در دست نیست اما حدود یک سده‌ای می‌شود که در میهمانی‌های مجلل و بزرگ اصفهان برای ناهار یا شام در کنار غذای اصلی مصرف می‌شود.

این خورشت در قدیم به عنوان غذای اصلی درباری مصرف می‌شده اما امروز بیشتر به عنوان پیش غذایی خوش طعم و خوش خوراک مشهور است.

اگر شکل و شمایل غذایی که میل می‌کنید برایتان مهم است، خورشت ماست شما را برای انتخاب غذایی با رنگ و بویی شادی آور راضی می‌کند.

رنگ طلایی حاصل از زعفران بهشتی و سفیدی ماست چکیده مرغوب استان اصفهان، عطر و طعم و رنگ این پیش غذای ناب را خوردنی‌تر و مطبوع‌تر می‌کند.

 

ارزش غذائی خورشت ماست

گویی رنگ زرد قناری یا در وصفی دل انگیزتر، زرد طلایی برای اصفهانی‌ها همچون تیم فوتبال محبوب شان، این غذای محلی را هم دوست داشتنی‌تر می‌کند.

از آنجائی که ترکیب اصلی این پیش غذا ماست چکیده بوده و مقدار چربی بالایی از نوع اسید چرب اشباع دارد برخی آن را در دسته غذاهای پرچرب قرار می‌دهند.

زهرا فرزین پزشک تغزیه در این زمینه گفت: گرچه خورش ماست حدود ۷ درصد چربی دارد و در رده محصولات پرچرب لبنی قرار می‌گیرد اما به دلیل داشتن در صد بالای ماست چکیده، این دسر منبع خوب و غنی از کلسیم و ویتامین B2  محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه گوشت گردن بره هم به عنوان یکی از مواد تهیه این غذا از چربی حیوانی و اسید چرب اشباع بالایی برخوردار است، افزود: با این وجود این ماده هم تامین کننده پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری بدن است.

به گفته دکتر فرزین، زعفران موجود در خورشت ماست ترکیب غذایی نشاط آوری است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. شِکر موجود در آن هم عاملی مثبت در افزایش جذب سلولی ست و بهره‌وری بدن را بالا می‌برد.

نکته قابل توجه درمصرف خورشت ماست این است که این پیش غذا بیشتر جنبه خوراک تشریفاتی در میهمانی‌ها و مجالس را دارد و اصفهانی‌ها به صورت روزانه در سفره غذایی خود آن را مصرف نمی‌کنند، بنابراین مشکلی هم در سلامت آنان ایجاد نمی‌شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها